This customer project just came at the right time for us, as we had a few ideas for BMW airheads to explore. We went for a classic hot-rod/bobber styled project, merging our influences with our client’s.

The base motorcycle was a tired 1976 model, so the first steps were to make sure that all mechanical aspects get in top performing order. This means a complete drivetrain check, rebuilt engine heads, new gaskets and bearings all around, upgraded suspension and brakes. From there, we could begin proper work on this bike.

The wheels were relaced to new 18” rims, front and rear. A new wiring loom built around Motogadget M-Unit and M-switch controls with hidden cabling was installed. A complete one-off tail unit was created, including a bespoke fiberglass cowl, a custom leather seat and a custom electrics tray (which also holds the lithium-ion battery).

But the central elements of this build are the unique Bichousse Airflow valve covers. We designed and prototyped these parts, which you may have seen on display at the Bike Shed Paris 2016. As these parts are still in pre-production phase, prototypes were CNC-machined from billet aluminium and ceramic coated with a satin finish before being installed on the engine.

A high-quality old-school paint job and nice finishing details complete this original and elegant custom build.

Ce projet s’est présenté au bon moment pour nous, car nous avions plusieurs idées pour les boxers BMW que nous souhaitions explorer. Le thème est un mix hot-rod/bobber qui conjugue nos influences et celles de notre client.

La base de travail était un modèle 1976 en piteux état ; la première étape a donc été d’assainir et de fiabiliser cette base. Pour cela, toute la mécanique a été révisée, comprenant une réfection complète des culasses, tous les joints et roulements changés, ainsi que des suspensions et freins révisés avec des composants de qualité supérieure à l’origine.

Les roues ont été re-rayonnées sur des cerclages en 18 pouces, à l’avant comme à l’arrière. Un nouveau faisceau électrique conçu autour des Motogadget M-Unit et M-Switch a été réalisé. Mais surtout, un arrière complet sur-mesure a été créé, comprenant une coque unique en fibre de verre, une selle originale en cuir véritable, ainsi qu’un bac électrique spécifique (intégrant également la batterie lithium-ion).

Mais l’élément central de cette préparation reste la création des caches-culbuteurs Bichousse Airflow. Nous avons dessiné et prototypé ces pièces originales, que vous avez peut-être vues lors du Bike Shed Paris 2016. Comme ces pièces sont encore au stade du développement, des prototypes ont été taillés dans la masse en aluminium par usinage CNC. Ils ont ensuite recouverts d’un vernis céramique satiné et enfin installés sur le moteur.

Une peinture à l’ancienne de haute qualité et de beaux détails de finition complètent ce projet élégant et original.